APPENDIX |
Plurality
1. In this appendix we present evidence relating to the plurality assessment from three
sources:

(a) Ofcom analysis of news consumption by media/platform;

(b) analysis of data from two surveys (TGl and Touchpoints), relating to individuals’
active consumption of news from different sources; and

(c) responses from newspaper groups to CC plurality questionnaire.

Ofcom analysis of news consumption by media/platform

2. On 26 June 2007, Ofcom published a report, entitled New News, Future news: the
challenges for television news after Digital Switch-over. Here we reproduce some of
the evidence presented by Ofcom in that report.

3. Figure 1 shows the most important platforms used for news in 2002 and 2006.
Individuals were asked to identify their main source of news.

FIGURE 1

Main platform used for news, 2002 to 2006

70

65 65

60 +—

50 +—
w 40—
<
] @ 2002
& m 2006
QU 304

20+

15 14 16
11
10 +—
6
0 . . — : :
Television Newspapers Radio Word of mouth Internet Magazines

Ofcom survey of adults (16+): asked to identify their main source of news. N=2,216.
Source: Annexes to New News, Future News, Ofcom, 26 June 2007, Figure A1.9.
4. Figure 2 shows the extent to which people perceive different news platforms as being

impatrtial.



FIGURE 2

Perceived impartiality of news platforms, 2005/06

per cent

= 2005
m 2006

Television Radio

Teletext Internet Newspapers Magazines

All adults - % saying impartial, N=1,400.
Source: Ofcom Residential Tracker. Annexes to New News, Future News, Ofcom, 26 June 2007, Figure A1.22.

5. Figure 3 shows the top ten news websites, ranked by the average time spent by a

visitor. Seven of these sites are connected to established media outlets."

'Of the ten sites shown in Figure 3, AOL News, Yahoo! News and MSN News and Weather are not connected to an
established media outlet.

12



Average time spent (minutes)

FIGURE 3

Top news websites by average time spent by a visitor, September 2006

25
20
20
15
15+—
13
12
11
10—
8 8 8
] ] ] 7
6
5,7
0 : : : : : : : : :
BBC Guardian AOL The Telegraph Yahoo! Times  Guardian Sky MSN News &
News Unlimited News Sun News Online Media Group News Weather

Nielsen/NetRatings.
Source: Annexes to New News, Future News, Ofcom, 26 June 2007, Figure A2.28.

Results of analysis of TGl and Touchpoints data

6.

We examined data from TGl and Touchpoints to help us investigate the pattern of
news consumption across media; similarities and differences in news consumption
across demographic groups and nations (England, Wales and Scotland); and the
extent to which customers combine a range of news sources and in particular the
extent of overlap between consumption of ITV news and of Sky News and/or News
International newspapers.

TGl is a quarterly survey run by BMRB with a total sample size of around 25,000.2
The TGI data that we examined relates to fieldwork conducted between January
2006 and December 2006. Touchpoints was a survey conducted by the IPA in 2005
to investigate customers’ cross-media behaviour. It had a total sample size of 5,010.
Neither survey was conducted with the objective of informing the CC’s analysis. Of
the two surveys, the TGI survey is larger and more recent, and is the basis for the
data presented here. We used the Touchpoints survey as a secondary source on
some points.

We used the questions asked by TGl to identify those customers who actively used
particular news sources. The definitions that we used to define active news
consumption are shown in Table 1.

*We used sub-samples to analyse active news consumption by social group and nation. The relevant sample sizes were as
follows: ABC1 11,415; C2DE 13,081; England 21,148; Scotland 2,352; Wales 1,000. We also analysed news consumption of
sub-groups, based on their active use of Sky News, News International and ITV News. The sample sizes used for this analysis
are shown next to the relevant charts.

13



TABLE 1 Definitions of active use of particular news sources

Active use of media
platforms
Television

Radio

Newspapers

Magazines

Internet

Active use of specific
media outlets
BBC

ITV

Channel 4

Sky News, CNBC, CNN
International, EuroNews

Specific newspaper titles

Source: TGI.

‘| usually or sometimes watch news/current affairs on TV’
‘| specially choose to listen to news/current affairs on the radio’

‘I am very or fairly interested in reading newspapers for’ local news OR National news OR
European news OR other foreign news OR business/company news [Note: 88 per cent of active
newspaper users are very or fairly interested in national news]

‘| am very or fairly interested in reading magazines for’ national news OR European news OR
other foreign news OR business/company news’

‘| visit sites on news’

‘| specially choose to watch’ BBC Six O’Clock News OR Ten O’Clock News OR The One O’lock
News

‘| specially choose to watch’ ITV Evening News OR ITV Late Evening News [ITV lunchtime news
not included. TGl estimates that this understates ITV1 news viewing by 3-4%]

‘| specially choose to watch’ Channel 4 News

‘| watched [channel] today/yesterday’

‘| read [Newspaper] almost always/quite often’

9. There are some gaps in the coverage of television news in the TGI survey. In
particular, the TGI survey does not ask about Five News, BBC News 24 or the ITV1
lunchtime news. Analysis based on this survey will therefore tend to overstate the
importance of those channels that are included (including Sky News) and understate
the importance of the BBC and, to a lesser extent, ITV. We note, more generally, that
there is a risk in any customer survey of this nature that respondents may feel that
they ought to be consuming news, and may therefore overstate their actual levels of

consumption.

10. Figure 4 shows the proportion of customers who actively take news from different
media platforms.



90

80

70

Proportion of population (%)

20 A

10 A

Source:

11.

FIGURE 4

Proportion of the population who actively use news by media

60

50

40 |

30

Television Radio Newspapers Magazines Internet

News source

| @ Whole population mABC1 O C2DE|

TGI.

Figure 5 shows the number of different media platforms through which customers
actively take news. A significant minority of the population (between 10 and 15 per
cent) have no active interest in news. More than half of the population actively
consumes news through more than one medium.?

®Other data sources (eg Touchpoints, Ofcom) show a similar pattern of multi-sourcing. For example, Ofcom found that individ-
uals use an average of 3.8 news platforms. Source: Ofcom, Annexes to New News, Future News, 26 June 2007, paragraph

A1.88.

15



35

30

25

20

15

Proportion of population (%)

10

Source:

12.

FIGURE 5

Number of different media platforms through which
customers actively take news

Ml

0 1 2 3

Number of media

| BWhole population mABC1 0 C2DE |

TGl

Figure 6 summarizes the number of different channels on which customers actively
watch television news. About one-third of the population do not actively watch
television news; around one-third actively watch television news from one source;
and around one-third actively watch from more than one source.



FIGURE 6

Number of different channels on which customers
actively watch television news

40

Proportion of population (%)

Whole population ABC1 C2DE

Population of interest

|l0 m1 02 |:|3orm0re|

Source: TGI.

13. Figure 7 shows the main active television news sources by demographic group and
nation. BBC is the most widely watched news provider followed by ITV1 for all
groups. ITV is relatively stronger with C2DEs and in Scotland. BBC is relatively
stronger with ABC1s. Channel 4 is relatively strong with ABC1s and has low numbers
of viewers in Wales compared with the rest of the UK.*

*Touchpoints data shows a similar pattern. BSkyB submitted an analysis of weekly reach using BARB data (the weekly reach of
a channel in this analysis was defined as the proportion of the population who watch that channel for 15 minutes consecutively
at least once during the week). This produced similar figures to TGl in general, though BSkyB’s weekly reach using BARB data
was estimated at 3 per cent, whereas 7 per cent of the population actively watch Sky News using TGl data.

17



FIGURE 7

Active television news sources by demographic group and nation

70

60

50 -

40 1

30 -

20

10 -

Proportion of population that uses that source (%)

in il |

Whole population ABCA1 C2DE England Scotland Wales

Population of interest

ZAny BBC ®Any ITV OChannel 4 OSky News

Source: TGI.

14. Figures 8 and 9 show active readership of daily newspapers by social class and
nation.®

®0f the daily newspapers presented here, The Sun and The Times are published by News International. Touchpoints data
shows a similar pattern.

18



FIGURE 8

Active readership of daily newspapers (Monday to Friday) by social class

35

30

25

20

15

Proportion of population (%)

Newspaper title

OABC1 mC2DE

Source: TGI.



FIGURE 9

Active readership of daily newspapers (Monday to Friday) by nation

40

35

30

251

Proportion of the population (%)

A\ o0 Q ] S o)
& F SR P Sy
@ & S A X
«Q) [©) GQQ «\(\Q' c‘)\’b
N Q& N &
Q ,\‘(\Q' <
Newspaper title
|lEngIand B Scotland l:lWaIes|
Source: TGI.
15. Figure 10 shows the proportion of the population who actively read at least one

newspaper from each of the main media groups.®

®The main national newspapers published by News International are The Sun, The Times, The Sunday Times and the News of
the World. The main newspapers published by Daily Mail and General Trust are the Daily Mail and The Mail on Sunday. The
main national newspapers published by Trinity Mirror are the Daily Mirror, the Sunday Mirror and the Daily Record. Northern
and Shell publish the Daily Express and Sunday Express and the Daily Star. The Guardian Media Group publishes The
Guardian and The Observer.

110



FIGURE 10

Proportion of the population who actively read at least one newspaper from
each of the main media groups

45
40
351
L 30
2
2
S 25
S
S ”
S 20
T
8
& 15 ]
10+
News Daily Mail & Trinity Northern Telegraph Guardian Independent  Financial
International General Trust ~ Mirror & Shell Media Group Times
Media group
|I:|Wholepopulation BABC1 OC2DE
Source: TGI.

16. TGl estimates that around 4 per cent of the population actively watch both Sky News
and news on ITV1.” We call this group the ‘Sky News/ITV1 overlap group’.

17. Figure 11 shows the extent to which members of the Sky News/ITV1 overlap group
also watch TV news on other channels.® More than three-quarters of the Sky News/
ITV1 overlap group also actively watch news from the BBC and about one-fifth also
actively watch Channel 4 news. The Sky News/ITV1 overlap group has a generally
higher propensity than the population as a whole to actively watch television news
from multiple sources. Around one-fifth of the Sky News/ITV1 overlap group (less

than 1 per cent of the population) do not actively watch television news from any
other source.

"BSkyB submitted an analysis, based on BARB data, which estimated this proportion to be smaller (1.65 per cent). This is
consistent with its lower estimate of the reach of Sky News (see footnote to paragraph 13).

*The sample sizes used for this analysis were 886 for the whole Sky News/ITV1 overlap group: 408 for ABC1s and 478 for
C2DEs.

111



FIGURE 11

Proportion of the people who actively watch news on ITV1 and Sky News who
also actively watch news on BBC and/or Channel 4

90

80

70

60

50

40

30

20

Proportion of Sky News/ITV1 overlap group (%)

10 ~

Whole group ABCA1 C2DE

Population of interest

SOAny BBC BChannel 4 ONo other source

Source: TGI.

18. TGI estimates that around 16 per cent of the population actively watch news on ITV
and either actively read News International newspapers or actively watch Sky News.
We call this group the ‘ITV/Sky News—NI overlap group’.

19. Figure 12 shows that a slightly higher proportion of C2DEs and people in Scotland

fall into the ITV/Sky News—NI overlap group, but this group does not account for
more than 20 per cent of any demographic or nation.

112



FIGURE 12

Overlap between active use of ITV1 News and of Sky News/News International
newspapers, by social class and nation

80

70

60+

50+

Proportion of people (%)

ABC1 C2DE England Scotland Wales

@ Do not actively watch ITV news

B Actively watch ITV news, but do not actively watch Sky News or actively read News International newspapers
O Actively watch ITV news, and also actively watch Sky News and/or actively read News International newspapers

Source: TGI.

20. Figure 13 shows the active consumption of news from other sources by the ITV/Sky
News—NI overlap group.®

21. Over two-thirds of this group read a newspaper from another media group. Over
70 per cent watch news on the BBC. Just under one-fifth watch Channel 4 news and
just over one-fifth visit news websites.” Around 95 per cent of the ITV/Sky News—NI
overlap group also actively consume news from at least one other source. Less than

1 per cent of the total population actively take news from ITV and Sky/NI but no other
source.

®The sample size used for this analysis was 4,166.
10Touchpoints data shows a similar pattern.

113



FIGURE 13

Other news sources actively used by ITV/Sky News—NI overlap group

80

70

60

50

40

30

20

Proportion of ITV/Sky News—NI overlap group (%)

10

Non-NI BBC News C4 News Radio Magazine Internet
newspapers
Other news sources actively used

Source: TGI.

Summary of responses from newspaper groups to CC plurality questionnaire

22. We asked the major UK newspaper groups for information about the impact of
ownership on their editorial and business strategy. We received responses from
Guardian Media Group, Daily Mail and General Trust plc (DMGT), Trinity Mirror plc
and News International Limited. We have summarized their responses below.

Guardian Media Group—Guardian News and Media division

23. The Guardian News and Media division’s principal assets are The Guardian and The
Observer newspapers and Guardian Unlimited website. The Guardian Media Group
is wholly owned by the Scott Trust, created in 1936 to ‘safeguard the journalistic
independence and liberal values of the Guardian’ in perpetuity: as a quality national
newspaper without party affiliation. The Scott Trust and the board of Guardian Media
Group plc have no ability to influence national news content or editorial stance. The
Scott Trust does, however, have the power to hire or dismiss the Editor of the
Guardian. The board of Guardian Media Group plc has the responsibility for all other
commercial decisions in tandem with the Editor, who is a member of the Scott Trust
and who is on the board of both the Guardian Media Group and the Guardian News
and Media division.

Daily Mail and General Trust plc

24, DMGT’s newspaper titles include the Daily Mail, The Mail on Sunday, the Evening
Standard, Metro and London Lite. Through its Northcliffe Media division, DMGT

114



25.

26.

27.

publishes a range of local and regional newspaper titles. It also owns Teletext and
has a 20 per cent shareholding in ITN.

[¢<] The DMGT board and shareholders have no day-to-day influence or control over
news content. DMGT’s Editor-in-Chief, in consultation with DMGT’s Chairman,
appoints the editors of individual newspaper titles. These editors control the editorial
content (including the selection of stories and prominence of stories) and
appointment of journalists in their respective newspapers. The editorial inde-
pendence of DMGT’s newspapers is illustrated by the differing stances taken on
major issues, eg the Daily Mail and the Evening Standard made opposing party
political endorsements before the 1997 and 2001 general elections.

The DMGT board could change the editorial stance of all DMGT’s newspaper titles
by dismissing DMGT’s Editor-in-Chief and using the board’s approval rights to ensure
the appointment of a successor whose editorial stance was likely to be more in line
with the board’s wishes. However, this is an unlikely set of circumstances: the DMGT
board relies on the journalistic skill and judgement of the Editor-in-Chief to ensure
that the stance and content of the group’s newspaper titles have broad appeal, and
therefore lead to commercial success.

DMGT’s policy on Teletext is that news and current affairs editorial content is
politically neutral. As a 20 per cent shareholder in ITN, DMGT has the right to appoint
one (non-executive) director to ITN’s seven-person board (three of whom are
executive directors). DMGT has no day-to-day influence or control over ITN’s
television news content. Each of ITN’s news services (ITV News, Channel 4 News,
Independent Radio News, etc) has a separate editor, who works in conjunction with
ITN management and the Commissioning Editor at the relevant channel. Commercial
and strategic decisions relating to ITN are taken by ITN’s senior management and
board. DMGT cannot (and has not sought to) control these decisions due to its
limited, non-executive, representation on the ITN board.

Trinity Mirror plc

28.

29.

30.

Trinity Mirror's assets include the Daily Mirror, Sunday Mirror, The People, Daily
Record, The Mail on Sunday, websites directly linked to individual newspaper titles,
and a range of regional newspapers. Trinity Mirror and its subsidiaries also hold
nearly 22 per cent of the shares in the PA Group (the Press Association).

Trinity Mirror's board and shareholders play no part in the day-to-day control of news
content in the group’s newspapers or websites—the only people who have a role in
these decisions are the editors and journalists involved in the production of each
newspaper (websites that carry news are directly linked to individual newspaper titles
and are under the ultimate editorial control of the relevant newspaper editor). Editors
must ensure that they and their journalists work within the parameters of the
newspaper industry’s Editors’ Code of Practice. This is required by Trinity Mirror's
own statement of Editorial Policy which also states, inter alia, that:

Editors carry ultimate responsibility for providing appropriate content in
their newspapers and websites, and they must be free to edit without
interference from general management ... while managing directors and
senior executives are entitled to express an opinion, they should not seek
to influence the editors’ decisions on the selection or projection of
specific items of content.

There are limited occasions in which two executive directors have an involvement in
the content of newspapers prior to publication. The first is where an editor of one of

115



31.

32.

the titles informs the Chief Executive of a story that is likely to have a significant
impact on the reputation of the Trinity Mirror group. The decision to publish, however,
remains with the editor concerned. The other example is where the Group’s Legal
Director—as head of the Legal Department, rather than as a director—may be
consulted in advance if a story may cause material commercial damage to Trinity
Mirror if incorrect. Although the Legal Director may advise against publication, the
ultimate decision lies with the editor alone.

The board’s role, through executive management, is to set the commercial strategy
for each newspaper and, in the broadest terms, set the parameters for the style of
content. For example, the board has determined that Trinity Mirror's national
newspapers take a ‘left of centre’ position, aiming at a particular segment of the
market. Shareholders have no say in the appointment of editors and journalists, and
no direct role in either competitive strategy or funding. If shareholders were
concerned about Trinity Mirror's strategy they can either sell their shares or join
forces with other dissatisfied shareholders in order to seek to change the make-up of
the board.

As stated above, Trinity Mirror is a shareholder in PA. Consequently its Chief
Executive is a director of PA Group Limited (alongside the Chief Executives of News
International, DMGT and Johnston Press). PA’s board sets overall commercial
strategy and its annual operating budget. It also plays a role in the appointment of the
Chief Executive and the Editor-in-Chief. It plays no role, however, in day-to-day
editorial decisions.

News International Limited

33.

34.

35.

36.

News International Limited and its subsidiaries own The Sun, The Times, The
Sunday Times and News of the World. Each daily newspaper title also has its own
website (The Sunday Times shares the ‘timesonline’ website). Among other interests,
News International has a 39.1 per cent shareholding interest in BSkyB. News
International is wholly owned by News Corporation.

It is the role of News International editors to produce newspapers which reflect the
views and opinions of their readers, increase the sales of the newspaper and guide
staff as to the editorial stance of the newspaper. All News International journalists
agree to abide by the Press Complaints Commission’s Editorial Code of Practice and
News Corporation’s Standards of Business Conduct (employment contracts include
an obligation to comply with both).

News International and its parent company, News Corporation (board members and
senior executives), did not intervene or influence the presentation of news content,
choice of stories or editorial stance taken by Sky News during the two time periods
set out by the CC." In relation to The Sun, whilst the editor's decisions on news
content and stance are generally independently taken, the editor also has regular
discussions with other parties, including with Mr Rupert Murdoch and News
International Executive Chairman, Mr Les Hinton, on a range of editorial matters. 12

In relation to The Times and The Sunday Times, the position in relation to news
coverage, editorial stance and the appointment of editors is governed by the terms of
the DTI consent of 27 January 1981 relating to the transfer of these titles to their

"The CC asked for information on editorial decisions for two specified time periods—1 October to 31 December 2005 and
1 June to 31 August 2006—in order to limit the burden on the parties concerned.

"2 On 7 December 2007, it was announced that Mr James Murdoch was appointed as Chairman and Chief Executive, Europe
and Asia, News Corporation and would therefore replace Mr Les Hinton as Executive Chairman of News International.

116



current ownership. These arrangements provided for the creation of INDs in the
holding company Times Newspapers Holdings Limited. The articles of association of
that holding company include provisions aimed at maintaining the editorial
independence of the titles, such as the requirement that the majority of the INDs
must consent to the appointment or dismissal of the editor of either newspaper title.
In addition, the INDs are the final arbiter in any dispute between an editor and the
directors of Times Newspapers Limited. News International and News Corporation
adhere to the terms of the DTI consent.™

37. News International and News Corporation are heavily involved in decisions affecting
the circulation and profitability of their newspaper titles.

"In his evidence to the House of Lords Select Committee on Communications inquiry into Media Ownership and the News, Mr
Rupert Murdoch made a similar distinction between his approach to The Times and The Sunday Times and his approach to
The Sun and News of the World, where he is a ‘traditional proprietor’.

17



	Ofcom analysis of news consumption by media/platform
	Results of analysis of TGI and Touchpoints data 
	Summary of responses from newspaper groups to CC plurality questionnaire 
	Guardian Media Group—Guardian News and Media division
	Daily Mail and General Trust plc
	Trinity Mirror plc
	News International Limited


