6 Viewsof other parties

6.1. In this chapter we summarize the views we received from other parties who replied to our requests for
evidence about the proposed transfer.

Representative bodies

Chartered Institute of Journalists

6.2. The Chartered Ingtitute of Journdists (ClJ) told us that its general policy on newspaper mergers was to
protect the choice for readers and security and conditions for employees. Commenting on this particular case, the
ClJ said that it believed the readers choice of titles would be largely preserved, and that employment prospects
and security under the aegis of the Daily Mail would probably be enhanced.

Guild of Editors

6.3. The Guild of Editors told us that it did not expect the merger to have an adverse effect on the accurate
presentation of news or on the free expression of opinion in any of the newspapers concerned.

Incorporated Society of British Advertisers Ltd

6.4. The Incorporated Society of British Advertisers Ltd said that it had received no comments from its
members to indicate concern regarding the proposed transfer.

National Federation of Retail Newsagents

6.5. The National Federation of Retail Newsagents (NFRN) was not in support of the merger. It said that the
transfer would give Northcliffe a virtual monopoly of evening and weekly titles over a considerable geographical
area. The NFRN believed such a concentration of media ownership had, in the past, served to exacerbate the
abuse of monopoly strength againgt the interests of the retailers selling that publisher'stitles. Thisincluded taking
such newspapers out of the hands of independent retailersin favour of direct delivery to the consumer, or undue
pressure being exerted on independent retail newsagents to carry out home delivery free of charge. The NFRN
was aso concerned at the potential which such a concentration in media ownership gave publishers to
manipulate public opinion.

Newspaper Society
6.6. The Newspaper Society (NS) told us that the regional and local newspaper titles owned by DMGT were
of high editorial quality and had an acknowledged reputation for serving the communities in which they

circulate. It considered that DMGT's editorial and investment record showed that its newspapers had devel oped
their own identities based on individual editoria independence.

68



6.7. The NS believed the proposed transfer would provide the titles with extra financial resources, proven
professional management skills and a culture of editorial independence and would aso help to safeguard
employment.

Trade unions

Graphical, Paper & Media Union

6.8. The Graphical, Paper & Media Union (GPMU) told us that wherever there was increasing concentration
of ownership there was consequently an increased risk of media bias and threat to free expression of opinion. In
this context, it noted that DMGT, through Associated Newspapers, had two strong national newspapers covering
the areasin question, the Daily Mail and The Mail on Sunday.

6.9. The GPMU said that over the years concentration of ownership, amongst other factors, had been
identified as being responsible for the decline in the standards of press reporting. The GPMU argued that owners
often stressed that they gave their editors complete editoria freedom, yet in its view there was evidence to
suggest that the temptation, through the exercise of monopoly power in particular areas, was too great for owners
to resist. The GPMU believed the uniformity of reporting within newspaper groups supported this contention-
particularly where party political matters arose. Owners used their press interests to push their own political
views which were, in the main, most favourable to their businessinterests.

6.10. The GPMU told us that these issues affected freedom of expression and, ultimately, democracy. The
more newspapers groups controlled, the less opportunity there was for the diversity of views held in this country
to be aired. It added that whilst there continued to be no right of reply for those misrepresented by newspapers,
any further increase in control by the media entrepreneurs should be treated with caution.

6.11. With regard to competition in the area, the merger would add TBF's NEP to the four evening
newspapers aready owned by Northcliffe in Derbyshire, Lincolnshire, Staffordshire and Leicestershire,
increasing the monopoly in evening newspapers across the region. The GPMU said that both groups also had
large circulations of weekly newspapers in their respective counties of Derbyshire, Nottinghamshire,
Lincolnshire and Staffordshire and that the increase in circulation gained from merging the two groups would be
significant. It explained that available figures for circulation suggested that the merged titles would command
26 per cent of circulation for weekly newspapers in Derbyshire and around 33 per cent in Nottinghamshire. It
estimated that in each county the merger would add a further 1.4 per cent to the group's circulation. Furthermore
in the nearby counties of Lincolnshire and Staffordshire the market penetration of Northcliffe and TBF in weekly
newspapers was 32 and 21 per cent respectively.

6.12. We were told by the GPMU that many of the competitor publications had small circulations compared
with DMGT and TBF, and therefore that the increased market power resulting from a merger would reduce till
further the ability of other local titles to compete effectively. The GPMU said that the merged group would
dominate the market as far as advertising was concerned.

6.13. Commenting on employment, the GPMU noted that TBF had recently announced an investment
programme to update its presses. Northcliffe, however, had up-to-date, under-utilized plant in Stafford and
Lincolnshire, and the GPMU believed this would enable these plants to print some, if not all, of the titles
published by TBF. The GPMU said that at best it was doubtful if both the TBF printing plants at Huthwaite and
Nottingham would be kept open, which would lead to aloss of jobsfor printworkersin Nottingham.

6.14. The GPMU concluded that given the implications for employment and the threat to healthy
competition, free expression and accurate reporting, the proposed merger should not be allowed.

National Union of Journalists

6.15. The NUJ made a submission and gave oral evidence. The NUJtold us that, while there had been severe
industrid relations problems in the past, it now had constructive relations with the NEP. The staff it represents
were concerned that the take-over by DMGT would herald a deterioration in that relationship because of the
group's known hogtility to trade unions. The NUJ added that the DMGT group operated a climate of fear in
which union membership was discouraged and union activity penalized.

69



6.16. The NUJ said that the addition of the NEP to the neighbouring evening newspapers owned by
Northcliffe would give it a control of newspaper advertising and an unhealthy command of newspaper readership
in the area. The NUJ believed in pluraity of ownership and that where there was competition between
newspapers, the public was given a better choice which itself led to better journalism. It was worried that the
merger would create an atmosphere not conducive to free and independent journalism and what had been alively
local newspaper might become bland as part of the Northcliffe group.

6.17. Because of the group's control over evening newspapers across the country, it would be able to compel
its titles to take the DMGT-owned news agency service, UK News, rather than any competitor. The NEP was
already a subscriber to UK News but this was a commercia decision made by the existing management of the
newspaper. Under the ownership of DMGT, this commercial freedom might be denied to them.

6.18. The NUJ considered that given the level of interest shown by other bidders, there could be no argument
that TBF was unprofitable and that it would not survive if the transfer were disallowed. The NUJ submitted that
DMGT was prepared to pay a premium for the company precisely because of the degree of control they could
exercisein the area

6.19. The NUJwas also concerned at employment prospects under the aegis of DMGT which it feared would
be jeopardized. The production centres at the group's operations in Lincoln, Derby and Hull were all relatively
new and there was arisk that the group would take the opportunity to rationalize production capacity. Thiswould
not only put local jobs and future employment prospects at risk but also deprive the area of a major production
facility, further restricting the possihilities for competition in the future.

6.20. In conclusion it was the NUJs view that the transfer to DMGT would operate againgt the public interest
and that of all the prospective purchasers, DMGT was the least suitable.

Journalists at the NEP

6.21. During our visit to Nottingham we met representatives of the editorial staff of the NEP, including a
local NUJ representative.

6.22. The journaists told us that they saw the newspaper as a strong independent voice of Nottingham. It
adopted a campaigning style and had won awards for its journalism. While they welcomed the money that the
merger would make available for investment in the NEP, they had severa reservations about the effects of
becoming a Northcliffe-controlled newspaper, and wondered to what extent it would remain an independent
campaigning newspaper.

6.23. The journalists main objection was to the regional concentration that would result from the merger
rather than to becoming part of a larger group. As part of a regiona grouping the newspaper would have less
choice over how to conduct its affairs. There could be a loss of identity as a result of standardization across
Northcliffe titles, for example if they al had the same pages of national news or regiona news. In those
circumstances the priority for local news issues could be sacrificed.

6.24. We were told that relations between journdists and management were exceptionally good at the
newspaper and employees felt they had an influence on the newspaper and on the policies which it adopted.
They were also well paid. These factors might be expected to lead to a lower staff turnover and a higher-quality
product. Northcliffe's failure to recognize the union gave cause for concern.

Local authorities

Derby City Council

6.25. Derby City Council said that in its experience the style and editorial content of the NEP showed a much
more positive attitude towards the local issues of Nottingham than did the Derby Evening Telegraph to Derby.
The Council believed this was because the ownership of the NEP had remained local, whereas the Derby
Evening Telegraph was owned by the much larger DMGT group.

70



6.26. In the Council's view the addition of the NEP to the titles already owned by DMGT would remove an
element of competition which would be to the detriment of the East Midlands.

Nottingham City Council

6.27. Nottingham City Council told us that it was not concerned about the ownership of the NEP and
associated newspapers. Its sole concern was that they should not lose the editorial independence for which they

were respected.

Nottinghamshire County Council

6.28. Nottinghamshire County Council (NCC) was concerned about the merger. It believed the NEP should
continue to concentrate largely on reporting local issues and that its views should be free from any partisanship
on behalf of politica party or other vested interests. As a major advertiser it was concerned that there should be
no exploitation of the paper's near monopoly position by a significant increase in advertising rates, the rate in the
Leicester-based Northcliffe title being 26.55 per cent more than that in the NEP. NCC hoped that the production
of thetitleswould continue to be based in the local area, so continuing their contribution to the local economy.

Newspaper publishers

Advertiser Group

6.29. The Advertiser Group, which comprises the Newark Advertiser, South Notts Advertiser, Dukeries
Advertiser, Seaford Advertiser, and the Herald and Express series, was in favour of the transfer. It told us that
the Daily Mail and its Northcliffe group had a proven track record of competition among their own newspapers
and cited the Leicester Mercury and Derby Evening Telegraph, both owned by Northcliffe, as local examples of
the public benefiting from varying advertising rates.

6.30. The Advertiser Group said that the introduction of Northcliffe quaity into the East Midlands should
produce a sharpening of standardsin the region and that the public would benefit as a resullt.

Echo Newspaper Series

6.31. The Echo Newspaper Series (Echo), which publishes the Loughborough Echo, Shepshed Echo and
Echo Extra, told usthat it competed with the TBF group of newspapersin its northern circulation area. Echo said
that the success or failure of any newspaper is governed by the strength of its advertising and, with thisin mind,
thought that the merger would enable TBF to sell jointly with its Leicester- and Derby-based titles with the likely
effect of excluding other newspapersin the region.

NuNews Ltd

6.32. NuNews Ltd (NuNews), a small independent newspaper, said that the merger would lead to a
co-ordinated advertising monopoly in Derby, Nottingham and Leicester, which would present significant
commercia difficulties for the small independent newspapers. NuNews told us that larger customers who may
have used its newspapers would doubtless be tempted by the opportunity to buy combined advertising in the
three main titles that Northcliffe would control. This advertising pressure would be too powerful for it to
withstand and in time NuNews would be limited to local advertising only. However, NuNews believed that
whilst it was worrying for a newspaper like itself to be surrounded by much larger newspapers al controlled by
the same group, it did not expect the struggle for survival to be any greater.

71



A newspaper publisher

6.33. A newspaper publisher which publishes newspapers in the East Midlands made a submission and gave
oral evidence. It did not believe the merger would be in the public interest.

6.34. The company commented that the historical divide between evening and weekly newspapers had
changed. Many evening newspapers, traditionally city newspapers, spurred on by excess press and production
capacity had launched extremely low-cost weekly newspapers into county towns. The effects had been
devastating because in many cases the true production and selling costs had not been passed on to those new
weekly newspapers but rather had been absorbed by their parent companies. The new weeklies were merely used
as adiscounting tool for drawing further advertising into the prominent evening newspaper. For an independent,
traditional weekly newspaper to survive it had to cut costs, thereby inflicting grievous damage on the editorial
content and values of its original weekly newspaper.

6.35. The company told us that DMGT, through Northcliffe, had been particularly aggressive in
Leicestershire, Derbyshire and Lincolnshire, with its series of free Express and Target newspapers and that
because these newspapers were not editorialy led in the communities in which they circulated, the editoria
standards were generally low. These low editoria costs together with the low alocations of production and
administration costs meant that DMGT was able to sell advertising at substantially lower rates than the traditional
weekly newspaper. The company added that because 90 per cent of the traditional weekly newspapers revenue
came from advertising, any loss of that revenue would impact heavily on the newspaper and result in the decline
of standards on the editorial side. Examples of aggressive DMGT activity in Lincolnshire, in particular against
Mortons of Horncastle, were given.

6.36. Regarding its own situation we were told that it would not be able to compete with the merged group on
advertising rates and that in order to survive it would have to change its cost structure resulting in a much
diminished editoria service.

6.37. It dso noted that independent locally-owned newspapers had played an active role in communities hit
by many types of difficulties. The company itself was heavily involved in fund-raising for local charities and
believed the pressure of competing with larger, distant newspaper groups, which were unlikely to be as financial-
ly committed to the community, would see a curtailment of the funds being generated for those initiatives.

6.38. [

Details omitted. See note on pageiv.

]
Advertisers
Mr N W Crosby

6.39. Mr N W Crosby, a businessman from Nottingham, told us that the merger would result in a monopoly
of editorial content across the entire East Midlands region and that this would not be in the public interest. Mr
Crosby also expressed concern at the danger that advertising rates would not be competitive and did not believe
the merger should be allowed.

72



Dockholme Garage Ltd

6.40. Dockholme Garage Ltd told us that the merger would have no detrimental effects on the public interest
and that it was not concerned at the level of advertising rates, which compared favourably with similar
publications.

Evans Halshaw (Northern) Ltd

6.41. The Sutton-in-Ashfield branch of Evans Halshaw (Northern) Ltd (Halshaw) believed the merger would
increase the quality and professionalism of the publications but was worried that the local fedl of individual
newspapers would be lost. As an advertiser, Halshaw would be opposed to any increase in advertising rates
which might result from the transfers.

Lonsdale Travel Limited

6.42. Lonsdale Travel Limited (Lonsdale) of Derby said that DMGT had a strong and forceful presence in the
East Midlands, as a result of the local newspapers it already owned, and was aso creating its own national and
local news agency based in the region, at Leicester. In Lonsdale's view, if the merger was alowed DMGT would
have a total monopoly of daily, evening and free newspapers in the East Midlands and the general public would
not have any independence in respect of accurate reporting of news and free expression of opinion. Moreover,
local businesses would have no options when placing their advertising budgets.

6.43. Lonsdale consequently believed the merger would be against the public interest and againgt the interests
of thelocal communities of Nottingham, Leicester and Derby.

Zenith Media Limited

6.44. Zenith Media Limited (Zenith) is the largest national buyer of regiona press space. It told us that,
athough there was some local competition for advertising in Nottingham from the Herald and Post (a free
newspaper), a large number of advertisers required the flexibility and strong brand identity of daily newspapers.
Zenith was concerned that the acquisition would give Northcliffe control over all the regional daily newspapers
in the East Midlands and Humberside and added that the Yorkshire Post, owned by United Newspapers,
circulated in Humberside but penetration was less than 5 per cent. It noted that the rate card cost per thousand
copies of the TBF titles was below average, athough TBF adopted an inflexible discounting policy which to a
certain extent counterbalanced its lower rates.

A local advertiser
6.45. A local advertiser told us that TBF had a virtual monopoly in local advertising in the Nottingham area.
In order for a company like it to advertise, it had to use a TBF newspaper which had advertising rates that were

amongst the highest in the country. The company said that some independent newspapers that had tried to start
up in the area had been bought out by TBF.

73



